موفقیت موسسه تحقیقات نفت در تولید روان کننده ها ، چاه های دریچه



به گزارش شانا ، به نقل از انستیتوی تحقیقات نفت ، مویگان شیرهانی ، مدیر تیم اکتشاف نفت پایین دست پردیس و مسئول پروژه روان کننده چاه گفت: انتقال گاز و مایعات به مجتمع های نفتی و گازی یکی از مهمترین آنهاست. وظایف چاه ها. “در صورت تصادف ، جریان مایعات با باز و بسته شدن سوپاپ ها قابل شناسایی یا متوقف می شود و یکی از مواردی که هنگام نگهداری شیرآلات باید به آن توجه داشته باشید ، روانکاری آنهاست.

وی گفت: “بهبود عملکرد شیر و جلوگیری از خوردگی یکی از مهمترین اهداف روغن کاری است.” “دریچه های چاه به دلیل عدم روغن کاری ، اثر خود را از دست می دهند و فقط به عنوان یک لوله اتصال عمل می کنند ، که بسیار خطرناک است.” و این می تواند باعث بروز حوادث در صنعت نفت شود ، بنابراین همیشه باید برای روانکاری سوپاپ ها بازرسی های ایمنی دوره ای انجام شود تا از عملکرد مناسب اطمینان حاصل شود.

مدیر گروه تحقیقات روغن پردیس پایین موسسه تحقیقات نفت به ویژگی های روان کننده های چاه اشاره کرد و افزود: این روان کننده ها دارای فرمولاسیون پیچیده و خاصی از مهار کننده های خوردگی ، سخت کننده های غیر آلی و مواد پرکننده در روغن پایه مصنوعی هستند. سطوح فلزی ، آب بندی و روغنکاری دریچه های قطع در فشار بالا و در برابر هیدروکربن های مختلف ، گازهای سولفید هیدروژن ، آب دریا ، بخار آب ، اسیدهای کلریدریک و سولفوریک ، شن و ماسه و گل حفاری مقاوم هستند.

شیرحانی با تأکید بر اینکه نقش روغن مصنوعی به ویژه در میان سایر اجزای این روان کننده از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، اظهار داشت: مهمترین ویژگی این روغن عدم حل شدن آن در مایعات عبوری از شیر است ، در غیر این صورت روان کننده به تدریج از مایع پاک می شود و این باعث آسیب رساندن به شیر می شود.

وی با بیان اینکه در گذشته تنها تولید و عرضه این روان کننده ها در انحصار چند شرکت بزرگ آمریکایی و اروپایی بود ، اظهار داشت: در سال های گذشته شرکت نفت و گاز پارس از روغن های تولید کننده شرکت های خارجی در دریچه های چاه خود استفاده می کرد اما با تشدید تحریم ها در پایان سال 1989 ، خرید این ماده با مشکلات و هزینه های زیادی روبرو شد. بنابراین ، طبق مذاکرات انجام شده با انستیتوی تحقیقات نفت ، گروه تحقیقاتی نفت با اتکا به دانش و تخصص محققان خود در زمینه روان کننده ها و روغن های مصنوعی و قرارداد تحقیقاتی برای تولید نیمه صنعتی روان کننده ها در نیمه دوم سال 1991 تکمیل شد.

مدیر گروه تحقیقات روغن پردیس از انستیتوی تحقیقات نفتی در این باره اعلام کرد: برای اجرای این پروژه ابتدا تصمیم گرفته شد از روش مهندسی معکوس استفاده شود که متأسفانه نتایج مثبتی به دست نیاورد ، بنابراین بر اساس دانش و قابلیت های این روان کننده برای طراحی و سنتز آن ، سرانجام با تلاش محققان توانستیم نمونه آزمایشگاهی تولید کنیم و پس از تأیید این ماده در مقیاس آزمایشگاهی ، وارد مرحله آزمایش شدیم. سرانجام ، در آگوست 1993 ، م instسسه تحقیقاتی بهمراه محصول خارجی قبلی از روان کننده روی سیستم عامل استفاده کرد. شرکت نفت و گاز پارس SPD10 در یک آزمایش مقایسه ای استفاده شد و پس از 6 ماه نتایج بسیار رضایت بخش بود.

شیرخانی گفت: در زمینه انتقال و تجاری سازی این محصول ، کارگروهی متشکل از انستیتوی تحقیقات نفت و شرکت نفت و گاز پارس تشکیل و پس از اعلام دعوت و ارزیابی فنی شرکت کنندگان و پس از مناقصه ، شرکت سگا صنعت راگا A به عنوان تولید کننده این روان کننده انتخاب شد که خوشبختانه از قرارداد با این شرکت در نیمه دوم سال 1999 تولید صنعتی روان کننده ها و مهر و موم های چاه محقق شد.

وی به همکاری پژوهشگاه و شرکت نفت و گاز پارس در این زمینه اشاره کرد و گفت: طبق توافق دو جانبه ، پس از تولید محصول در شرکت سیل صنعت رگا ، محصول باید با کیفیت تولید شود م controlسسه تحقیق و کنترل توسط شرکت نفت و گاز پارس.

مدیر گروه تحقیقات پایین دست دانشگاه در پژوهشگاه نفت گفت: محصول مورد نظر به عنوان یک محصول با تکنولوژی پیشرفته شناخته می شود و هر کیلوگرم از این مواد در انگلیس حدود 60 دلار است. و این پس انداز اقتصادی قابل قبولی به همراه دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *